INTEGRACJA SENSORYCZNA
Integracja sensoryczna (SI) to proces dzięki któremu mózg segreguje, rozpoznaje, interpretuje i integruje wrażenia płynące ze wszystkich zmysłów aby mogły być użyte w celowym działaniu. Dane pochodzące z receptorów wzrokowych, słuchowych, dotykowych, węchowych, smakowych i przedsionkowych są odpowiednio organizowane w ośrodkowym układzie nerwowym a następnie użyte do formułowania m.in. percepcji, zachowania, uczenia się, napięcia mięśniowego, emocji, planowania ruchu. Jeśli pojawiają się nieprawidłowości w tym zakresie (na etapie integracji wrażeń zmysłowych) mówimy o zaburzeniach integracji sensorycznej.
Dysfunkcje SI wpływają na uczenie się, zachowanie i rozwój społeczno-emocjonalny dziecka, mogą manifestować się m.in.: problemami z koordynacją ruchową, trudnościami w nauce, nieodpowiednim napięciem mięśniowym, „niezgrabnością” ruchową, problemami z uwagą i stanem pobudzenia, problemami z samoobsługą, trudnościami w zachowaniu.
Terapia integracji sensorycznej polega na usprawnianiu pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które stanowią bazę do osiągnięcia określonych umiejętności (np. samoobsługi, jazdy na rowerze, nauce czytania i pisania). Poprzez dostarczenie dziecku kontrolowanej przez terapeutę odpowiedniej ilości bodźców stymulujących układy sensoryczne (przedsionkowy, dotykowy, proprioceptywny) następuje poprawa pracy mózgu a w konsekwencji w umiejętnościach z zakresu motoryki małej i dużej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, nauce i koncentracji uwagi, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, samodzielności, zachowaniu. Zajęcia w atrakcyjnej formie zabawy kierowanej i współtworzonej razem z dzieckiem mają pozytywny wpływ na ogólny jego rozwój.
Terapia SI skierowana jest do dzieci:
- z nadmierną lub zbyt małą wrażliwością na bodźce dotykowe, słuchowe, wzrokowe
- niewłaściwym poziomem uwagi i problemami w uczeniu się (w tym z dysleksją, ryzykiem dysleksji)
- z problemami z koordynacją ruchową (potykające, „niezgrabne” ruchowo dzieci), męczliwością, nieprawidłowym napięciem mięśniowym
- ze zbyt wysokim lub zbyt niskim poziomem aktywności ruchowej, impulsywnością, ADHD
- z opóźnieniami rozwoju mowy,
- z opóźnieniami rozwoju psychoruchowego
- wycofanych społecznie, lękliwych
- z zaburzeniami ze spectrum autyzmu, wadami genetycznymi, z mózgowym porażeniem dziecięcym,
- z problemami z zakresu samoobsługi.
Dysfunkcje SI mogą być rozpoznawane u dzieci w normie intelektualnej oraz z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową. Stopień ich nasilenia jest różny, od lekkiego do znacznego.
Terapia integracji sensorycznej prowadzona jest indywidualnie z pełnym nastawieniem na potrzeby danego dziecka. Podstawą działań jest wcześniej przeprowadzona diagnoza procesów integracji sensorycznej.
W naszej Pracowni posiadamy w pełni wyposażone gabinety z atestowanym sprzętem do terapii integracji sensorycznej.
Zajęcia prowadzą certyfikowani terapeuci integracji sensorycznej II stopnia z uprawnieniami do przeprowadzenia diagnozy i terapii SI
Celem psychoterapii dzieci i młodzieży jest przede wszystkim pomoc w poradzeniu sobie z problemami emocjonalnymi i społecznymi dziecka, a także wsparcie dziecka w sytuacjach trudnych, kryzysowych. Otoczenie dziecka pomocą psychologiczną jest bardzo ważnym elementem w jego prawidłowym rozwoju. Psycholog, terapeuta dziecięcy pomaga w rozpoznawaniu, zrozumieniu i rozwiązywaniu zgłaszanego problemu.
Oferujemy pomoc psychologiczną m.in. dla dzieci, które:
- mierzą się z niepowodzeniami i trudnościami szkolne,
- doświadczają trudności w relacjach z rówieśnikami
- mają niską samoocenę i i wiarę we własne możliwości
- mają trudności związane z radzeniem sobie z emocjami (agresja, lęk, fobie, poczucie winy i inne)
- mają obniżony nastrój, depresję
- funkcjonują w warunkach stresu,
- wykazują objawy psychosomatyczne,
- cierpią na zaburzenia związane z jedzeniem,
- przeżywają kryzys związany ze stratą (rozwód, odejście bliskiej osoby, śmierć bliskiej osoby, zmiana warunków życia),
- mają trudności w zakresie umiejętności społecznych
- są nastolatkami z diagnozą Zespołu Aspergera,
Pracę terapeutyczną poprzedza konsultacja z rodzicami, kilka pierwszych spotkań z dzieckiem ( najczęściej są to 2 – 3 spotkania ) mają charakter diagnostyczny, służą poznaniu obecnej sytuacji dziecka oraz ustaleniu celów terapii oraz zasad współpracy. Psycholog określa sposoby wsparcia, udziela pomocy w rozwiązywaniu problemów, kieruje na terapię indywidualną, grupową w zależności od indywidualnych potrzeb, a jeśli pojawi się taka konieczność do innych specjalistów ( np. konsultacja psychiatryczna, neurologiczna).
Sesje terapeutyczne są to regularne spotkania, prowadzone zawsze przez tego samego psychologa. Forma i metody pracy są dobierane adekwatnie do wieku i potrzeb dziecka. Spotkania odbywają się raz w tygodniu o tej samej porze. Regularność spotkań jest ważnym elementem skutecznej terapii. Czas trwania całej psychoterapii zależy od ustalonych celów i złożoności problemu.
Psychoterapia jest prowadzona przez psychologa, który ukończył podyplomową, 4 letnią szkołę psychoterapii lub jest w jej trakcie, a jego praca jest poddawana regularnej superwizji.
Sesja terapii indywidualnej trwa 50 minut.
Terapia psychologiczna dzieci i młodzieży prowadzona przez psychologa, który ukończył magisterskie studia psychologiczne i może zajmować się poradnictwem, przeprowadzać testy psychologiczne (np. testy funkcji poznawczych, intelektu) oraz udzielać świadczeń psychologicznych, takich jak:
- psychoedukacja dzieci, młodzieży i rodziców,
- poradnictwo wychowawcze,
- opiniowanie,
- diagnozowanie,
- orzekanie
- rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych, poznawczych, komunikacyjnych
- podejmowanie interwencji kryzysowej
Psycholog może zasugerować konieczności podjęcia psychoterapii.
Terapia psychologiczno-pedagogiczna kierowana jest dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym:
- z zaburzeniami rozwoju (autyzm, Zespół Aspergera)
- nieharmonijnym rozwojem psychoruchowym
- z specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- z zaburzeniami koncentracji uwagi
- z zaburzonym rozwojem mowy
- przygotowujących się do podjęcia nauki w szkole
Terapia psychologiczno-pedagogiczna kierowana jest do dzieci od 2 do 12 r.ż.
Celem terapii psychologiczno-pedagogicznej jest stymulowanie i usprawnianie rozwoju dziecka w zakresie:
- umiejętności społecznych
- rozwoju emocjonalnego
- różnych funkcji poznawczych (uwagi, pamięci, percpcji wzrokowej i słuchowej etc.)
- motoryki oraz grafomotoryki
- komunikacji, mowy czynnej i mowy biernej
- samodzielności i umiejętności samoobsługi
- naśladownictwa
- gotowości szkolnej
Program zajęć tworzony jest w oparciu o wywiad i obserwację funkcjonowania dziecka w zakresie podstawowych sfer rozwoju. Oceniane są potrzeby dziecka oraz ustalany kierunek pracy terapeutycznej.
Terapia opiera się na sprawdzonych metodach terapeutycznych zgodnych z obecną wiedzą pedagogiczną, psychologiczną i neurobiologiczną. Oddziaływania i systemy motywacyjne dostosowane są do indywidualnych potrzeb każdego dziecka tak, aby zajęcia były efektywne i atrakcyjne dla dziecka oraz odbywały się w przyjaznej atmosferze.
Terapia ma charakter indywidualnej pracy z dzieckiem i jest prowadzona przez psychologa lub pedagoga specjalnego.
Terapia przeznaczona jest dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzmem i zespołem Aspergera) i ma charakter terapii psychologiczno-pedagogicznej.
Celem zajęć jest dostarczenie dziecku intensywnych, systematycznych i dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka, oddziaływań terapeutycznych, poprawiających funkcjonowanie dziecka. Każde z dzieci jest inne i wymaga innego rodzaju oddziaływań terapeutycznych. W zależności na jakim etapie rozwoju się ono znajduje, podejmuje się odpowiednie formy i techniki pracy.
Program zajęć tworzony jest indywidualnie do potrzeb każdego dziecka w oparciu o obserwację funkcjonowania jego w zakresie podstawowych sfer rozwoju. Terapia opiera się na sprawdzonych metodach terapeutycznych zgodnych z obecną wiedzą psychologiczną i neurobiologiczną.
Zajęcia prowadzone są przez doświadczonych terapeutów dziecięcych, pracujących na co dzień z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi. Oddziaływania i systemy motywacyjne dostosowane są do indywidualnych potrzeb każdego dziecka tak, aby zajęcia były efektywne i atrakcyjne, oraz odbywały się w przyjaznej atmosferze.
Celem zajęć jest stymulowanie i usprawnianie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny dziecka w zakresie:
- umiejętności społecznych
- rozwoju emocjonalnego
- funkcji poznawczych
- percepcji wzrokowej
- percepcji słuchowej
- koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-ruchowo-słuchowej
- motoryki dużej i małej oraz grafomotoryki
- mowy czynnej i mowy biernej
- samodzielności i umiejętności samoobsługi
- kształtowania orientacji w schemacie ciała i przestrzeni
- naśladownictwa
- zdolności koncentracji uwagi
Terapia ma charakter indywidualnej pracy z dzieckiem. Zajęcia trwają 50 min.
W naszej Pracowni jest możliwość uzupełniania terapii o zajęcia/terapie wspomagające takie jak: integracja sensoryczna, logopedia, trening umiejętności społecznych, grupową terapię pedagogiczną
Intensywna terapia znacząco zwiększają szansę na poprawę funkcjonowania dziecka.
DIAGNOZA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Diagnoza gotowości szkolnej kierowana jest dla dzieci 5-7 letnich i ma na celu ustalenie, w jakim stopniu dziecko osiągnęło umiejętności, które pozwolą mu sprostać obowiązkom szkolnym.
W trakcie diagnozy oceniamy:
- funkcje poznawcze takie jak: uwaga, pamięć, myślenie przyczynowo-skutkowe, koncentrację, zasób słownictwa, podstawowe umiejętności matematyczne,
- funkcje wzrokowe – analiza i synteza wzrokowa, percepcja przestrzenna, koordynacja wzrokowo-ruchowa, pamięć wzrokowa,
- funkcje słuchowe – analiza i synteza słuchowa, kluczowe dla procesów czytania i pisania,
- umiejętności grafomotoryczne
- dojrzałość emocjonalną i społeczną
Badanie gotowości szkolnej odbywa się na 1-2 spotkaniach i wykonuje je psycholog lub pedagog. Na osobnym spotkaniu rodzice dostają opis funkcjonowania dziecka oraz informacje o jego mocnych stronach jak i umiejętnościach, nad którymi należy jeszcze pracować.