TERAPIA RODZIN i PAR
Terapia rodzin opiera się na założeniu, iż rodzina stanowi system, w którym poszczególni jej członkowie wzajemnie na siebie oddziałują. Funkcjonowanie i problemy jednego z członków rodziny wpływają na funkcjonowanie pozostałych, co pociąga za sobą zmianę całego systemu rodzinnego. W terapii rodzin zaleca się udział wszystkich domowników lub w zależności od charakterystyki problemu tylko części rodziny np. rodziców. Aktywność terapeuty koncentruje się na wszystkich członkach rodziny co pozwala na zrozumienie problemów w szerszym kontekście. Terapeuta pomaga rodzinie zrozumieć i rozwiązać problem, nie osądzając poszczególnych osób.
Terapia rodzin pomaga w rozwiązywaniu problemów związanych z:
- problemami i konfliktami w małżeństwie/ partnerstwie
- konfliktami z dziećmi
- trudnościami we wzajemnych kontaktach między członkami rodziny
- problemami rozwojowymi, edukacyjnymi, wychowawczymi dzieci, które wpływają na funkcjonowanie rodziny
- rozwodem
- chorobami psychosomatycznymi
Czas trwania terapii rodzinnej dostosowany jest do specyfiki zgłaszanych problemów oraz wyznaczonych wraz z terapeutą celów terapii (zazwyczaj pełny cykl terapeutyczny obejmuje ok. 10 spotkań). Częstotliwość terapii dostosowana jest do potrzeb rodziny. Przeważnie spotkania odbywają się co 2-3 tyg. uwzględniając w miarę postępu zmniejszenie ich częstotliwości.
W Pracowni ETAPY zespółem terapii rodzin i par są: mgr Klaudia Owczarczyk- psycholog, psychoterapeuta rodzinny oraz mgr Agata Rymarczuk- psycholog, psychoterapeuta rodzinny.
Placówka zapewnia dyskrecję, informacje uzyskane podczas terapii są poufne. Psychoterapeutów obowiązuje Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa oraz przestrzeganiem tajemnicy zawodowej.
Nasi terapeuci są pod stałą i regularną superwizją u certyfikowanego superwizora- psychoterapeuty.
Poradnictwo wychowawcze to forma pomocy, której celem jest określenie problemu i zrozumienie z jakimi trudnościami mierzy się rodzic w wypełnianiu swej roli rodzicielskiej.
Spotkania mają na celu pomoc w rozpoznaniu i zdiagnozowaniu obszarów trudnych dla dziecka i jego rodzica oraz trudności dotyczących relacji rodzic – dziecko. Dzięki spotkaniom rodzice widzą swój wpływ na funkcjonowanie dziecka i stają się bardziej gotowi do wprowadzenia zmian. Spotkania z rodzicami mają również na celu wspieranie, towarzyszenie oraz rozwijanie kompetencji wychowawczych, radzenie sobie z niepokojącymi zachowaniami dziecka w różnym wieku (np. napady złości, nieśmiałość, lęki dziecięce, trudności z adaptacją w przedszkolu/szkole, trudności w kontaktach z rówieśnikami, trudności komunikacyjne rodzic – dziecko, kryzysy rodzinne i inne).
Konsultacje wychowawcze nie są oddziaływaniem terapeutycznym. W trakcie spotkań można uzyskać wsparcie w rozwiązaniu trudnej sytuacji rodzicielskiej, wypracować wskazówki dotyczące możliwych form działania i rozważyć korzystne dla rodziców i dziecka rozwiązania trudnej sytuacji. Poradnictwo może obejmować parę rodzicielską, rodzica z dzieckiem lub odbywać się indywidualnie z jednym rodzicem. Efektywna pomoc dziecku to włączenie w tą pomoc rodziców i opiekunów, czasem to praca wyłącznie z nimi. Zdiagnozowanie problemu oraz wybór odpowiedniego wsparcia dla dziecka i jego rodziny jest rolą terapeuty.
Czasami wskazana może być dalsza praca terapeutyczna dotycząca rodziców, dziecka lub pracy z całą rodziną, bądź udział rodziców w warsztatach umiejętności wychowawczych.
Konsultacja trwa 50 min.
Zobacz też: konsultacja psychologiczna, terapia rodzin i par, trening umiejętności wychowawczych
LOGORYTMIKA
Logorytmika to ogólnorozwojowe zajęcia grupowe opierające się na zabawach i ćwiczeniach, których celem jest stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy i artykulacji w miłej i swobodnej atmosferze wśród rówieśników.
Zajęcia rozwijają sprawność manualną i grafomotoryczną.
Celem terapii jest usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych, które pozwalają dziecku na wykonywanie precyzyjnych ruchów dłoni i palców niezbędnych do osiągnięcia umiejętności w zakresie samoobsługi oraz doskonalenia sprawności manualnych i grafomotorycznych.
Zajęcia opierają się na ćwiczeniach i zabawach:
- rozwijających sprawność ruchową całej kończyny górnej
- doskonalących ruchy precyzyjne
- kształtujących umiejętność chwytu
- usprawniających czynności samoobsługowe
- poprawiających koordynację pomiędzy rękami
- poprawiających koordynację wzrokowo-ruchową
- usprawniających koordynację obustronną ciała i przekraczanie linii środka
- doskonalących czynności grafomotoryczne związane z rysowaniem i pisaniem
- poprawiających zdolność koncentracji uwagi
- wspomagających utrzymanie poprawnej postawy ciała
- poprawiających napięcie mięśniowe
Programy zajęć oparte są na indywidualnej ocenie rozwoju motorycznego i grafomotorycznego, a zestawy ćwiczeń dobierane pod względem potrzeb i możliwości każdego dziecka.
Zajęcia mają atrakcyjną dla dzieci formę z wykorzystaniem różnorodnych technik i pomocy terapeutycznych oraz edukacyjnych. Zajęcia odbywają się z zachowaniem zasady stopniowania złożoności ćwiczeń oraz przechodzenia od ćwiczeń stabilizujących mięśnie środka poprzez poprawę ruchów w zakresie obręczy barkowej, łokcia i nadgarstka do ćwiczeń precyzyjnych ruchów palców.
Terapia prowadzona jest dla dzieci z problemami:
- planowania ruchu
- wykonywania czynności samoobsługowych
- wykonywania czynności manualnych
- koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz koordynacji ruchowej
- grafomotorycznymi- rysowanie, malowanie, pisanie
- napięcia mięśniowego
- wolnym tempem pisania
- męczliwością przy rysowaniu i pisaniu
- zaburzeniami SI
Terapia surdopedagogiczna to zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z wadami słuchu i zaburzeniami mowy wynikającymi z wad słuchu.
Celem terapii jest rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych oraz stymulowanie rozwoju poznawczego i społeczno-emocjonalnego dzieci z wadą słuchu.
Działania surdopedagogiczne obejmują m.in.:
- ćwiczenia oddechowe
- ćwiczenia artykulacyjne
- ćwiczenia głosowe
- ćwiczenia słuchowe
- wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego
- kompensację zaburzonych funkcji słuchowych
- pomoc w pokonywaniu trudności szkolnych
- inne oddziaływania pedagogiczne dostosowane do potrzeb dziecka
Zajęcia kierowane są do dzieci w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i szkolnym.
Terapia trwa 30 lub 50 minut i dostosowana jest do wieku, potrzeb oraz warunków słuchowych dziecka.
Terapię prowadzi mgr Anna Marchlewska – pedagog specjalny, surdopedagog, terapeuta pedagogiczny.