fbpx
AKTUALNOŚCI

 

adhd u dzieci i mlodziezy 800

Objawy ADHD u dzieci i nastolatków - poradnik dla rodziców i opiekunów

 ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, jest jednym z najczęściej diagnozowanych zaburzeń u dzieci i nastolatków. W tym artykule odpowiemy na najważniejsze pytania, które mogą pomóc rodzicom i opiekunom zrozumieć, jakie są objawy ADHD i jak sobie z nimi radzić.

 

 

 

Objawy ADHD u dzieci - typowe symptomy

Główne objawy ADHD u dzieci można podzielić na trzy główne kategorie:

  • problemy z uwagą,
  • nadpobudliwość,
  • impulsywność.

Oto bardziej szczegółowy opis tych objawów:

    Problemy z uwagą    

Trudności z koncentracją

Dzieci z ADHD często mają problem z utrzymaniem uwagi podczas wykonywania zadań szkolnych lub w trakcie zabawy.

Zapominanie i dezorganizacja

Mogą zapominać o codziennych czynnościach, tracić przedmioty lub mieć trudności z organizacją zadań i aktywności.

Łatwe rozpraszanie

Dzieci te łatwo odwracają uwagę od dźwięków i aktywności otoczenia, co może być szczególnie widoczne w szkole.

Problemy z wykonywaniem instrukcji

Często mają trudności z przestrzeganiem instrukcji i ukończeniem zadań.

Nadpobudliwość

Nieustanny ruch

Dzieci z ADHD często są niespokojne, ciągle się poruszają, biegają, wspinają się w nieodpowiednich sytuacjach.

Nie mogą usiedzieć w miejscu

Mają problem z pozostaniem w spokoju podczas siedzenia, na przykład w klasie lub podczas posiłków.

Nieustanne mówienie

Mogą dużo mówić, czasami przerywając innym.

Impulsywność

Działanie bez zastanowienia

  Dzieci z ADHD często działają bez przemyślenia konsekwencji, co może prowadzić do problemów w szkole lub podczas zabawy.  

Trudności z oczekiwaniem na swoją kolej

Często mają problem z cierpliwym czekaniem, na przykład w kolejce lub podczas zabaw grupowych.

Przerywanie innym

Mogą wtrącać się do rozmów lub gier, nie zdając sobie sprawy z reguł społecznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak różni się ADHD u najmłodszych od starszych dzieci?

Jak rozpoznać ADHD u młodszych dzieci?

Rozpoznanie ADHD u młodszych dzieci może być trudne, ponieważ wiele z typowych dla ADHD zachowań może przypominać normalne etapy rozwoju dziecięcego. Jednak istnieją pewne oznaki i zachowania, które mogą wskazywać na ADHD u młodszych dzieci:

  • Nadmierna aktywność ruchowa - dziecko wykazuje nadmierną ruchliwość; trudno mu usiedzieć w miejscu, często biega lub wspina się w nieodpowiednich sytuacjach.
  • Trudności z koncentracją - dziecko ma problem z utrzymaniem uwagi nawet na krótki czas; łatwo się rozprasza, często przechodzi od jednej aktywności do innej.
  • Impulsywność - dziecko działa bez zastanowienia, ma trudności z oczekiwaniem na swoją kolej, często przerywa innym lub wtrąca się w ich działania.
  • Problemy z organizacją - trudności z ukończeniem zadań; często gubi przedmioty.
  • Problemy z zajęciami wymagającymi spokojnego siedzenia - dziecko ma trudności z siedzeniem spokojnie np.  podczas posiłków czy w trakcie czytania książek.
  • Emocjonalna labilność - szybkie zmiany nastrojów, frustracja przy napotkaniu trudności.
  • Nieumyślne zakłócanie czynności - dziecko może nieumyślnie zakłócać czynności w domu lub w szkole, nie dlatego, że jest nieposłuszne, ale dlatego, że ma trudności z kontrolą swojego zachowania.

Ważne jest, aby pamiętać, że każde dziecko jest inne i objawy ADHD mogą się różnić w zależności od indywidualnych cech i okoliczności. Jeśli podejrzewasz, że Twoje dziecko może mieć ADHD, ważne jest, aby skonsultować się z lekarzem lub specjalistą w celu uzyskania właściwej diagnozy i wsparcia.

 

ADHD u nastolatków - specyfika objawów

Tak, objawy ADHD mogą się różnić u nastolatków w porównaniu z młodszymi dziećmi. Chociaż podstawowe charakterystyki ADHD, tj. problemy z uwagą, nadpobudliwość i impulsywność, pozostają, sposób ich manifestacji może się zmieniać w miarę dojrzewania dziecka.

Jak ADHD manifestuje się w okresie dojrzewania?

Zmieniona nadpobudliwość

Nadpobudliwość fizyczna u młodszych dzieci może przejść w niepokój wewnętrzny lub uczucie nieustannego napięcia u nastolatków.

Nastolatki z ADHD mogą nadal wykazywać pewną niespokojność, ale jest ona zazwyczaj mniej oczywista niż u młodszych dzieci.

Problemy z koncentracją

Trudności z koncentracją mogą się nasilać ze względu na zwiększone wymagania akademickie i społeczne.

Nastolatki mogą mieć problem z organizacją i zarządzaniem czasem, co jest szczególnie ważne w kontekście nauki i realizacji zadań szkolnych.

Impulsywność

Impulsywność może przyjmować inne formy, takie jak ryzykowne zachowania, nieprzemyślane decyzje lub problemy z kontrolą emocji.

Nastolatki z ADHD mogą mieć trudności z przewidywaniem konsekwencji swoich działań.

Relacje społeczne i emocjonalne

Nastolatki z ADHD mogą napotykać wyzwania w relacjach rówieśniczych, między innymi z powodu trudności z interpretacją sygnałów społecznych i impulsywności.

Mogą również doświadczać frustracji i niskiej samooceny, szczególnie jeśli napotykają trudności w szkole lub w interakcjach społecznych.

Ryzyko innych problemów

Nastolatki z ADHD są narażone na większe ryzyko wystąpienia innych problemów, takich jak zaburzenia nastroju, lęki, a także problemów z nadużywaniem substancji.

Wpływ na życie codzienne

Trudności w zarządzaniu codziennymi obowiązkami, takimi jak przestrzeganie terminów, organizowanie pracy domowej i utrzymanie porządku, mogą być wyzwaniem.

 

Podsumowując, choć podstawowa symptomatologia ADHD pozostaje taka sama, sposób jej manifestacji i wpływ na życie codzienne mogą się zmieniać w okresie dojrzewania. Zrozumienie tych zmian jest kluczowe dla właściwego wsparcia nastolatków z ADHD.



Czy ADHD objawia się inaczej u dziewczynek i chłopców?

Tak, istnieją różnice w objawach ADHD między dziewczynkami a chłopcami, które często są związane z różnicami w ekspresji behawioralnej i społecznych oczekiwaniach wobec płci. Te różnice mogą wpływać na rozpoznanie i leczenie ADHD.

Aspekt

Chłopcy

Dziewczynki

Ekspresja nadpobudliwości

Bardziej oczywista nadpobudliwość i impulsywność, skłonność do fizycznej aktywności.

Mniej zauważalna nadpobudliwość, wyrażana jako nadmierna gadatliwość, emocjonalność.

Problemy z uwagą

Więcej widocznych problemów z koncentracją, trudności z pozostaniem na zadaniu.

Subtelniejsze problemy z uwagą, takie jak marzycielstwo, łatwe rozpraszanie się.

Impulsywność

Impulsywność często fizyczna i bezpośrednia, może prowadzić do problemów behawioralnych.

Impulsywność w postaci spontanicznych decyzji w relacjach
społecznych lub wybuchów emocjonalnych.

Zachowania społeczne

Trudności z agresją i zachowaniami antyspołecznymi.

Trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu przyjaźni, często czują się wykluczone.

Ryzyko nie zdiagnozowania

ADHD u chłopców jest częściej diagnozowane ze względu na bardziej oczywiste objawy.

Często niezdiagnozowane lub mylone z innymi zaburzeniami, takimi jak lęk czy depresja.

Problemy emocjonalne i zaburzenia współistniejące

Częściej współistniejące zaburzenia zachowania.

   Wyższe ryzyko problemów emocjonalnych, takich jak zaburzenia nastroju i lękowe.   

 

Pomimo tych ogólnych tendencji, ważne jest, aby pamiętać, że każde dziecko jest inne i objawy ADHD mogą się znacznie różnić między poszczególnymi osobami. Zawsze najlepiej jest podejść do każdego przypadku indywidualnie.

 

Jak rodzice mogą pomóc dziecku zmagającemu się z ADHD?

Rodzice mogą pomóc dziecku zmagającemu się z ADHD poprzez:

  • Zapewnienie struktury - ustalanie regularnych rutyn i jasnych zasad może pomóc dziecku w orientacji w codziennych obowiązkach.
  • Organizacja - pomoc w organizowaniu zadań szkolnych i przestrzeni do nauki, aby ułatwić skupienie się.
  • Wsparcie emocjonalne - zachęcanie i pochwała, aby wzmacniać pozytywne zachowania i budować pewność siebie.
  • Aktywność fizyczna - zachęcanie do regularnych ćwiczeń, które mogą pomóc w zarządzaniu nadpobudliwością i stresem.
  • Współpraca ze specjalistami - współpraca z nauczycielami, terapeutami i lekarzami w celu stworzenia spójnego planu wsparcia.
  • Edukacja - uczenie się o ADHD, aby lepiej zrozumieć potrzeby dziecka i efektywne sposoby reagowania.
  • Cierpliwość i zrozumienie - okazywanie empatii i cierpliwości, rozumienie, że dziecko z ADHD może potrzebować dodatkowego czasu i wsparcia.

 

Diagnostyka i leczenie ADHD dzieci i młodzieży Warszawa - test na ADHD u dzieci

Rozpoznanie i zrozumienie objawów ADHD u dzieci i nastolatków to pierwszy krok do skutecznej pomocy. Pamiętaj, że każde dziecko jest inne i może wymagać indywidualnego podejścia. Wspieranie i zrozumienie potrzeb dziecka z ADHD może znacząco poprawić jego jakość życia.

 

Umów swoje dziecko na wizytę w Pracowni Rozwoju Etapy w Warszawie dzwoniąc pod numer tel.: 22-115-16-87 oraz +48 663 203 603 lub mailowo na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Narzędzia i kryteria do diagnozy ADHD:

  • wywiad diagnostyczny,
  • analizę funkcjonowania dziecka w środowisku szkolnym i domowym,
  • kwestionariusze i testy psychologiczne,
  • diagnozę lekarza psychiatry.

Kryteria Diagnostyczne (według DSM-5):

  • Wzorce nieuwagi
  • Wzorce hiperaktywności i impulsywności
  • Czas trwania i wiek początku - symptomy powinny być obserwowane przez co najmniej 6 miesięcy i być nieadekwatne do wieku rozwojowego dziecka; początek przed 12. rokiem życia.
  • Obecność symptomów w różnych środowiskach (np. w domu i w szkole).
  • Wyraźne zaburzenie funkcjonowania
  • Wykluczenie innych zaburzeń

Diagnoza ADHD jest zawsze indywidualna i powinna być postawiona przez doświadczonego specjalistę, takiego jak psycholog dziecięcy, psychiatra dziecięcy lub pediatra. Ważne jest uwzględnienie całościowego obrazu zachowań dziecka oraz ich wpływu na codzienne życie, a nie tylko pojedynczych objawów.

Pełną diagnozę wykonają Państwo w naszej placówce, dzięki naszemu doświadczonemu zespołowi specjalistów:

  1. Agnieszka Smułkowska
  2. Iwona Grabowicz-Chądrzyńska
  3. Jolanta Kowalczyk 
  4. Agnieszka Gola
  5. Magdalena Wyłomańska 

Ponadto, możliwa jest u nas nie tylko sama diagnoza w kierunku ADHD, ale także terapia dzieci i młodzieży z postawioną diagnozą ADHD:

  1. Agata Kalinowska
  2. Agnieszka Gola
  3. Agata Rymarczuk
  4. Aneta Chojecka
  5. Magdalena Trojanowska